___________________________________________________

MUDAHNYA MENJANA PENDAPATAN UNTUK SURIRUMAH SEPERTI SAYA

Wednesday, March 25, 2009

Laman in progress...


Tak sabar rasanya nak tengok laman kami berubah wajah. The project had been started last week. Still remember yang i kononnya berangan nak buat laman tu sendiri. Tapi husband lagi senang serahkan pada orang untuk siapkan semua sekaligus. Harap semuanya berjalan lancar.

Rugi rasanya tak dapat snap a few photo on the progress. Actually, the first step adalah membersihkan kawasan laman. Tanah dan batu-batu dibawa keluar. Tanah yang dibersihkan lebih kurang setengah kaki jugak kot.

Then, they proceed with the piping. Hole yang di dinding pagar tu akan ditutup. So, terpaksalah buat kan paip untuk laluan air nanti. Masa diskus kami minta supaya ditutup jugak longkang (drain) di sekeliling rumah. I've no idea apa yang akan dilakukan sebab this time they all cuma explain by words- no 3D design or sketch like before. End up i cuma angguk aje on what they explain. Because of that jugak rasa stress nak tengok the real implementation memang sangat -sangat terasa. Bukan tak yakin dengan the contractor yang kami pilih tapi lebih kurangnya begitulahkan... ada sedikit debaran di situ- because this contractor tak tunjukkan testimoni yang banyak... ada satu yang disebut ialah JPJ Melaka... i always pray for the best!

Back to the 'drain' ., yang i nampak dia masukkan salur air yang agak besar dalam 6-8 inci... memang nampak besar. Untill last weekend, setakat buat tapak simen. A few part yang perlu disimen. This coming Saturday, I'll try to make it in photograph. Baru lah nampak apa yang nak diceritakan. Betul tak?

Sedikit preview on what we'll plan it to be... sorry to say yang i tak masukkan apa-apa water features even though they propose it at the beginning. It's about me yang tak yakin boleh keep it alive... haha... Lately i actively involved in QE (Quality Environment) practice. Apa yang saya nampak bila ada water features keadaannya agak kurang terjaga. Mungkin cantik masa ia baru dibina/di wujudkan tapi bila kurang perhatian aje keadaan sungguh tak selesa dipandang... So, bila i teringin nak ada that water features i'll make it small and easy maintain- orait tak?

Kami jugak teringin nak ada sebuah wakaf. Of courselah wakaf tu tersangatlah comelnya because saiz tanah kami sangat terhad.

Next kami juga idamkan tempat barbeque... kununnya cam villa kami di Saudi... Villa yang dipinjamkan sementara. Masih kami terasa. Anak-anak pun tak habis bercerita... Keadaannya sangat tenang, segar dan indah. Berjalan di sekeliling compound pada waktu petang dengan angin sepoi-sepoi bahasa (jangan lah jalan masa summer- huhu). Apa-apapun hujan emas di negeri orang kan...

Afterthat kami jugak teringin nak ada rumput yang hijau. --- kununnya untuk anak2 bermain. Untuk anak-anak berlari rasanya tak cukup tanah.

Pastu kami jugak nak ada tempat bersantai... di waktu petang dan malam....

To conclude it saksikan lah apa kesudahannya...

Bye for now...


No comments: